Non-profit spots

Op deze pagina vind je een overzicht van partijen die audio- en videospots en ander campagnemateriaal van non-profit organisaties aanbieden. Omroepen kunnen overwegen om deze kosteloos op te nemen in hun programma-aanbod. Daarmee leveren ze een bijdrage aan het verbeteren van de naamsbekendheid van goede doelen, bewustwording en aandacht voor minder bekende thema’s.

Lokale omroepen zijn vrij in de keuze om de spot(s) en banners uit te zenden / te tonen. Er wordt daarom geen uitzendgarantie gegeven aan de aanbieders van het materiaal. Ook is de NLPO niet betrokken bij de productie ervan.

Wil je als organisatie non-profit spots onder de aandacht brengen? Bekijk dan deze pagina: Lokale Omroep Non-Profit Service.

Socutera

Socutera zendt spots uit van erkende goede doelen op NPO 1, 2 en 3. Wekelijks zie je op tv gemiddeld 11 keer een Socutera spot; vijf vaste tv-uitzendingen (90 tot 95 seconden) en gemiddeld zes korte spots (20 tot 30 seconden) op variabele momenten. Elke week is een ander goed doel in beeld.

Socutera is een dienst van Goede Doelen Nederland, de branchevereniging voor CBF-erkende goede doelen. Meer dan 250 goede doelen zijn aangesloten bij deze vereniging. Zendtijd bij Socutera is bij goede doelen een populaire manier om hun werk aan een groot publiek te laten zien, tegen minimale kosten. Omdat de vraag naar zendtijd groter is dan het aanbod is Socutera op zoek naar meer zendtijd. De lokale radio en televisie lijkt Socutera een ideaal medium om het werk van goede doelen onder de aandacht te brengen.

Aanmelden voor mailinglijst
Van april t/m december 2023 hebben Socutera en de NLPO, in de vorm van een pilot, Socutera-spots aangeboden. Het aanbieden van de spots zal voor 2024 niet meer via de NLPO verlopen maar rechtstreeks via Socutera. Heeft je omroep interesse in het uitzenden van spots van goede doelen in 2024, meld je dan aan! Deelname houdt in dat je in de maanden juni t/m december 2024 (met uitzondering van juli & augustus) maandelijks van vier verschillende goede doelen Socutera spots ontvangt (radio & tv). Het gaat om radiospots (WAV) van rond/max. 30 seconden en tv-spots (MP4) van rond/max. 38 seconden (inclusief herkenbaar Socutera intro/outro). Het is de bedoeling dat de Socutera spots worden ingezet tussen een reclameblok en een radio/tv-uitzending.

Voor aanmelden en vragen mail naar Amanda Meijerink, programmacoördinator Socutera: socutera@goededoelennederland.nl.

Socutera logo

Stichting Donateursbelangen

In de wereld van goede doelen en liefdadigheidsinstellingen worden de schijnwerpers vaak gericht op de grote namen – de gevestigde spelers die zich al bewezen hebben in het bieden van steun en hulp aan diverse gemeenschappen. Donateursbelangen wil ook minder bekende goede doelen, die net zo waardevol zijn en een enorme impact hebben op lokale gemeenschappen, onder de aandacht brengen bij een breder publiek.

Of het nu gaat om het bieden van ondersteuning aan kwetsbare groepen zoals daklozen en hulpbehoevenden, het beschermen van bedreigde diersoorten, of het bevorderen van kunst en cultuur in de regio, deze organisaties spelen een onschatbare rol in het verbeteren van de levenskwaliteit van mens en dier op lokaal niveau.

De missie van Donateursbelangen: het vertrouwen tussen gevers en goede doelen versterken.

Tweemaandelijks nieuwe spots
Met ingang van maart 2024 biedt Stichting Donateursbelangen iedere twee maanden minimaal 4 (tv-)spots aan. Lokale omroepen worden over het verschijnen ervan geïnformeerd via de nieuwsbrief van de NLPO.

Vragen en eventuele ervaringen met de spots kunnen worden gedeeld met info@donateursbelangen.nl.

Download

Overige spots