Het kan iedereen wel eens overkomen: er gebeurt iets waar je je niet fijn over voelt. Als bezoeker of medewerker van de lokale omroep vraag je je af wat je ermee moet. Je ziet bijvoorbeeld dat een collega iets doet wat niet door de beugel kan of je wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen, zoals pesten of intimidatie. Ook kan een samenwerkingsprobleem of een meningsverschil met een collega je behoorlijk parten spelen en heb je even een klankbord of uitlaatklep nodig. Vaak helpt het om daar met een andere collega, iemand die zicht bezighoudt met personeelszaken of met je leidinggevende over te praten. Maar soms wil je dat niet of kan dat niet. Misschien is je collega of leidinggevende er zelf bij betrokken, misschien ben je bang voor de reacties. In die gevallen kun je een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon. Bij de vertrouwenspersoon kun je terecht met kwesties, meldingen, vragen, problemen of twijfels over integriteit of ongewenst gedrag.
Die dienst is er voor iedereen, ongeacht de functie. Dus: vrijwilligers, betaalde krachten, freelancers, bestuursleden en zelfs voor bezoekers van de lokale omroep die met ongewenst gedrag te maken krijgen. De NLPO moedigt omroepbestuurders aan met dit onderwerp aan de gang te gaan. Meer informatie voor omroepbestuurders is verderop op deze pagina opgenomen.