Eerst experimenteren, dan beleid: hoe Omroep Lekstroom haar social media-aanpak versterkt

feed Nieuws
edit_note 21 november 2025
Omroep Lekstroom reageerde meteen toen de NLPO omroepen opriep om een socialmedia-expert langs te laten komen. Als jonge en ambitieuze omroep wil Lekstroom sterker zichtbaar zijn op Instagram. De redactie zoekt naar manieren om online verhalen beter te laten aansluiten bij hun streek en om dat als team gezamenlijk te doen. Daarom kregen ze bezoek van visieontwerper en strateeg Annemarie Jansen, die met de redactie meedacht over een gedragen strategie voor sociale media.

De omroep met de gemeenten Houten, Lopik, Nieuwegein en IJsselstein in hun verzorgingsgebied, is ambitieus en vol plannen. De redactie deelt verhalen die belangrijk zijn in het eigen zendgebied, maar de sociale media-activiteiten liggen nog vooral bij een klein aantal mensen. Hoofdredacteur Richard Dubbeld vertelt: “We wilden weten hoe we een werkend socialmediabeleid kunnen opstellen.”

Van denken naar doen
Op dit moment gebruikt Omroep Lekstroom Instagram en Facebook om artikelen, foto’s en af en toe video’s te delen. Maar volgens Annemarie is de volgende stap om die content bewuster te maken. Haar belangrijkste advies: begin niet met beleid op papier, maar met experimenteren.

“Eerst doen, dan pas opschrijven”, legt ze uit. “Breng sociale media dagelijks onder de aandacht in de redactievergadering. Bespreek samen of een verhaal zich leent voor een online artikel of juist voor video. Ga daarna experimenteren met verschillende vormen van content. Pas door het uit te proberen, ontdek je wat werkt voor jullie omroep.”

Een levend document
Annemarie moedigt de omroep aan om het proces te zien als een continu leertraject. Ze beschrijft het als een cyclus van vier fasen: ontdekken, definiëren, ontwikkelen en opleveren. “Een contentstrategie is nooit af”, zegt ze. “Zie het als een levend document. Blijf met het team delen, evalueren en leren. Dat is goud waard.”

Ook het opdoen van nieuwe vaardigheden hoort daarbij. Annemarie raadt aan om te oefenen met filmen, editen en het analyseren van resultaten. “Zo groeit niet alleen de kwaliteit van de content, maar ook het eigenaarschap binnen het team.”

De omroep is na het bezoek meteen begonnen met kleine stappen. “We gaan meer proberen te experimenteren. En rechtop filmen voor de video’s op social media”, vertelt Karin Doornbos van Omroep Lekstroom.

Annemarie zag tijdens haar bezoek vooral veel enthousiasme. “Wat ik erg goed vond, is dat omroep Lekstroom duidelijk uitspreekt dat de sociale content van het hele team moet worden. Als je een goed werkend format wilt, moet je durven testen en bijsturen. Zo ontwikkel je als team stap voor stap een strategie waar je trots op kunt zijn.”

Dit artikel is onderdeel van de campagne Weet wie je mist. Met deze campagne helpt de NLPO lokale publieke omroepen om beter inzicht te krijgen in hun doelgroepen en hun bereik te vergroten. Lees meer op Weet Wie Je Mist.

Vergelijkbaar

Wellicht interessant