Een reclameboodschap is een uiting in welke vorm dan ook, niet zijnde een telewinkelboodschap, waarmee onmiskenbaar wordt beoogd het publiek te bewegen tot het kopen van een bepaald product of het gebruik maken van een bepaalde dienst, dan wel gunstig te stemmen ten aanzien van een bepaald bedrijf, een bedrijfstak of een bepaalde instelling teneinde de verkoop van producten of de afname van diensten te bevorderen.
Voor het verspreiden van een reclameboodschap zijn dus regels opgesteld. Zo moeten reclameboodschappen herkenbaar en onderscheidend zijn van de redactionele inhoud. Denk hierbij aan een bumpertje op radio en televisie, of het vermelden van ‘reclame’ bij een reclamebanner op de website. Verder is het belangrijk dat het aandeel van de reclameboodschappen beperkt is ten opzichte van de redactionele inhoud (hoeveelheid/duur/grootte) en er een duidelijke plaatsing is. Het mag daarmee dus niet overheersend zijn.
De regels gelden voor video, audio, tekst en grafische informatie zoals foto’s en andere afbeeldingen of een combinatie daarvan. Ook gelden de regels voor alle platformen, dus ook voor de website en sociale media. Bij dit laatste geldt voor zover de omroep hier invloed op heeft (de pre-roll advertenties op YouTube zijn bijvoorbeeld niet uit te zetten).
Toelichting onderstaande afbeeldingen: links is overheersend, rechts is hoe het ongeveer wel kan.