RTV Maastricht: zendtijd voor lokale politieke partijen

forum Impact van de lokale omroep
edit_note 10 december 2025

Door Arnoud Houweling

RTV Maastricht gaat voor alle politieke partijen een campagnefilm van negentig seconden opnemen. Zo hebben ook kleine, lokale partijen de kans om zich op professionele wijze te presenteren.

Voor RTV Maastricht is het volgen van de gemeentepolitiek bijna ‘core business’. “Besluiten die door het college en de gemeenteraad worden genomen, hebben direct betrekking op de leefomgeving van de inwoners”, zegt directeur François Lenaerts. “Daarom bespreken we niet alleen actuele zaken, maar geven we ook een stukje duiding: hoe zit de gemeentepolitiek in elkaar? Op basis van welke argumenten worden keuzes gemaakt? Hoe werkt het indien van een motie? Een beetje zoals ProDemos dat doet. De taak van de omroep in het behoud van onze democratie mogen we niet onderschatten, vind ik.”

Goede wederzijdse relatie

Peter Peeters, griffier bij de gemeente Maastricht, beaamt dit. “Als gemeente koesteren we de goede samenwerking met de lokale media”, geeft hij aan. “RTV Maastricht krijgt alle ruimte om de raadsvergaderingen te volgen. Met een goede positie voor hun cameramensen en de gelegenheid om in de pauzes en na afloop interviews af te nemen. In hun programma In BeRaad blikken steeds twee raadsleden terug op de besproken onderwerpen. We zijn ook blij met de informatieve filmpjes die de omroep heeft gemaakt over de werkwijze van de lokale politiek. Goed dat jargon zoals ‘motie’ en ‘amendement’ wordt uitgelegd aan het publiek.”

Voor de aanstaande verkiezingen op 18 maart 2026 heeft RTV Maastricht mooie plannen. “We gieten de debatten in een nieuwe vorm”, geeft François aan. “In het klassieke verkiezingsdebat met alle partijen samen was er weinig tijd om de diepte in te gaan. Dus knippen we dit op in vier sessies, waarin steeds vier of vijf partijen in discussie gaan. De samenstelling per debat – partijen, onderwerpen en data – wordt bij loting vastgesteld. Precaire thema’s als migratie en wonen komen in alle debatten op tafel. Om te weten wat de inwoners belangrijk vinden, gaan we de wijken in. Zij bepalen mee welke thema’s ter sprake komen. De uitslagenavond vanuit het stadhuis brengen we als vanouds live op televisie.”

Campagnefilms voor alle partijen

Bij gemeenteraadsverkiezingen is er altijd een verschil tussen landelijke en lokale partijen. De eerste groep beschikt doorgaans over een ervaren partijbureau en een goed gevulde campagnekas, waar de tweede groep kleiner en minder rijk is. François: “Dit voelt toch als een ongelijk speelveld, als niet helemaal democratisch. Daarom gaat RTV Maastricht van alle politieke partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen, een film opnemen. In anderhalve minuut mogen zij zich presenteren zoals ze zelf willen. Zij bepalen de sprekers, de boodschap en de setting, wij zorgen voor professionele opnames en montage. Zo krijgen alle partijen eenzelfde kwaliteit campagnefilm. Die wordt op televisie uitgezonden en kunnen ze in hun eigen media gebruiken. Deze ‘zendtijd voor lokale politieke partijen’ – een werktitel –

wordt betaald door de gemeente. De raad heeft hiermee ingestemd, ook al financieren ze hiermee de concurrentie. Dat is toch wel tekenend voor de democratie.”

Peter Peeters onderschrijft dit. “Onze inwoners hebben recht op goede informatie. We willen duidelijk maken dat politiek gaat over hun leefomgeving. De partijen verschillen in opvatting en er valt echt iets te kiezen. Het zou mooi zijn als dit de betrokkenheid en daarmee de opkomst op 18 maart zou bevorderen.”

‘News in English’

Maastricht is de laatste decennia uitgegroeid tot een internationale stad. “Zo’n dertig procent van onze inwoners is van origine niet Nederlandstalig”, verklaart François Lenaerts. “Denk aan expats, vluchtelingen, studenten… Om deze groep zich thuis te laten voelen en de integratie te vergemakkelijken, brengen we ook nieuws in het Engels. Vrijwilligers uit deze groepen maken verhalen, met ondersteuning van onze professionele redactie. Dit heeft geresulteerd in een aparte Facebook- en Instagrampagina News in English met in totaal zo’n 20.000 volgers. Daarnaast is er speciaal voor de Nederlandstalige studenten nog het radioprogramma Student Radio Maastricht.”

Tips voor lokale omroepen:

  • Bespreek niet alleen de actualiteiten, maar vertel het publiek ook hoe de gemeentepolitiek in elkaar zit. Hoe komen politici tot een besluit? Wat zijn de taken van het college en de raad? Wat is een motie en hoe dient een raadslid deze in?
  • Vraag het publiek welke thema’s zij belangrijk vinden. Laat deze thema’s aan de orde komen in interviews met politici en – in verkiezingstijd – bij de debatten. Zo stimuleer je dat mensen zich aangesloten voelen bij de politiek.
  • Besteed in verkiezingstijd evenveel aandacht aan kleine, lokale partijen als aan grote, landelijke partijen. RTV Maastricht doet dit door korte campagnefilms te maken van alle partijen. Maar het helpt ook al als je bijvoorbeeld de kleine partijen een gelijkwaardige plek in het debat geeft.

Ondersteuning of advies nodig? Bij ons kan je altijd terecht

Verhaal van lokaal

Impact van de lokale omroep