De zon schijnt over LINQ Media
Met een piepklein budget helemaal vooraan rijden in de Formule 1, dat is wat vier gemeenten op het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten verwachten van hun streekomroep. Bij LINQ Media zelf vinden ze dat allemaal een tikje onrealistisch. Toch, ze gaan ’t gewoon proberen. Want wie weet, zeggen ze stralend, ‘gaan ze ons steunen als we straks bijna omvallen.’
‘Wij zijn geen club van stoffige oude mannen’
Nee, dit wordt geen somber verhaal van een onbegrepen lokale omroep. Integendeel. Het studiogebouw van LINQ Media op een industrieterrein in Spijkenisse zit tjokvol trotse vrijwilligers, die met een brede grijns hun programma’s maken. Het aanstekelijke enthousiasme klotst hier tegen de plinten. ‘Dit omroepje leeft! De zon is zojuist boven de horizon verschenen.’
De blijheid bij LINQ Media is een vrolijke mix van opluchting, ongebreideld optimisme en lol in het werk. De fusieomroep van SMART RTV en Omroep Voorne was op 1 januari 2016 een feit, de streekzender is dus amper drie jaar jong. Programmatisch was het niet zo ingewikkeld, de vrijwilligers wisten al enige tijd dat schaalvergroting onvermijdelijk was om te overleven. Evengoed was het een roerige tijd. De fusie deed bestuurlijk veel stof opwaaien. Nog maar een jaar geleden was ‘t op dat vlak onrustig.
Maar goed, die tijd is nu voorbij. LINQ Media heeft een stabiel bestuur, een stevig PBO en zit comfortabel in een prachtig pand voor een aantrekkelijke huurprijs. De 38 medewerkers barsten van het vertrouwen in de toekomst. Er is nauwelijks verloop.
Voorzitter Hans van Hoof vat de huidige moraal van LINQ Media handzaam samen: ‘Nee, wij zijn geen club van stoffige oude mannetjes. Wij zijn allemaal echte vakidioten, die geen last hebben van een Calimero-complex.’