Professioneel
De enorme tv-ervaring druipt ervan af voor wie het programma-aanbod bestudeert of voor de eerste keer de drempel overstapt van het studiogebouw aan de rand van het centrum. ZuidWest heeft de beschikking over een complete opnamestudio met ruimte voor publiek, een regiekamer, diverse editsets, bergruimten vol camera’s en redactielokalen. Kortom, alles wat een professioneel tv-station nodig heeft is aanwezig, in een hoeveelheid die je bij een lokale omroep zelden aantreft.
De omroep financiert de spullen goeddeels uit eigen zak. Van de drie gemeenten krijgt het station jaarlijks een ton aan opcenten. Met reclame en tv-en videoproducties voor derden wordt daarnaast een kleine drie ton binnengehaald, Daarmee wordt o.a. de ploeg in vaste dienst (4,5 fte) betaald.
Plaatsgebonden
Maarten van den Boom is al tien jaar zakelijk leider van het station. Hij is, grappig genoeg, de zoon van de filmliefhebber die in 1969 gehoor gaf aan de oproep van de regenten van het ABG en dus aan de basis stond van het station.
Maarten zelf werkte op de communicatieafdeling van een zorginstelling in de stad en kreeg de opdracht te onderzoeken hoe ABG TV, dat onderdeel van de instelling was, op eigen benen kon staan.
ABG TV deelde het lokale tv-kanaal met de noodlijdende Bergse Radio en Televisie Omroep. Samen met de twee omroepbesturen gooide Van den Boom de boel rigoureus op één hoop. Er werd gekozen voor een frisse naam die op geen enkele manier aan een plaats of verleden deed denken, en een compleet nieuwe huisstijl. Van die ingrijpende keuze had de omroep veel profijt.
‘Het afscheid deed zeer, maar we hebben alles aangepakt. Kleding, plopkappen, alles’, zegt Van den Boom. ‘Wat de naam betreft lag een verwijzing naar de regio voor de hand, maar dat is niet handig. Bij ons in Bergen en Woensdrecht heb je bijvoorbeeld het fenomeen Brabantse Wal. We hadden de ambitie om een keer naar het oosten te groeien richting Roosendaal, maar die stad ligt niet op de Brabantse Wal. En dus werd het ZuidWest. We waren er in mum van tijd aan gewend. De naam zegt niemand iets, niemand weet waarvoor het staat. En dus was ie goed.’
Dat bleek bij de uitbreiding, in 2012, met de lokale omroep van Roosendaal. Tussen Bergen op Zoom en Roosendaal leeft rivaliteit, vergelijkbaar met Amsterdam versus Rotterdam. De neutrale naam ZuidWest stemde Roosendaal mild. En om eventuele animositeit te tackelen werd het programma ‘Showvinisten’ bedacht. Bewoners uit alle windstreken mochten elkaar daarin de ongezouten waarheid vertellen. Het hielp, van harige verstandhoudingen langs de oude bloedlijnen is bij ZuidWest vrijwel nooit sprake geweest.