In drie seconden de aandacht: TikTok-tips voor lokale omroepen

feed Nieuws
edit_note 11 november 2025

De lokale omroep 1Amstelveen kreeg onlangs bezoek van TikTok-expert Eva Doesborgh. Samen met de redactie keek ze kritisch naar de manier waarop de omroep TikTok inzet. Het bezoek leverde waardevolle inzichten op waar ook andere lokale omroepen hun voordeel mee kunnen doen.

Volgens Eva plaatst 1Amstelveen al veel en regelmatig, maar is de inhoud vaak niet specifiek gemaakt voor social media. “De omroep is actief op allerlei kanalen, van TikTok tot Facebook. Maar veel video’s zijn nog fragmenten uit televisie-uitzendingen”, vertelt ze. “Zo’n opbouw werkt op TikTok meestal niet, omdat je daar in de eerste seconden al de aandacht moet pakken.”

“Voor de komst van Eva zagen we zelf vooral uitdagingen op het gebied van vormgeving en het inspelen op actuele trends en memes”, vertelt eindredacteur Ernst-Jan Wilhelmis. Vormgeving was volgens Eva dan ook een belangrijk verbeterpunt. “Zorg dat er rust in beeld is”, adviseert ze. “Laat de begintitel niet invliegen, gebruik minder tekst en houd de lettergrootte consistent. Dat maakt het prettiger om naar te kijken.” Ook raadt ze aan om bij fragmenten uit uitzendingen niet meteen de programmanaam in beeld te zetten, maar te starten met een korte, pakkende titel.

Kwaliteit boven kwantiteit
Daarnaast benadrukt Eva dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. “Vermijd lange ‘talking heads’. Op social media mag het tempo best wat hoger, bijvoorbeeld door voice-overs of extra beelden tussendoor te gebruiken.”

De redactie van 1Amstelveen is al begonnen met veranderingen. “We zijn gestart met de vormgeving: de karaokeachtige ondertiteling is weg en we willen een vormgever regelen om de rest aan te passen”, vertelt Wilhelmis. Ook kijkt het team kritischer naar de content per platform. “We vullen onze socials niet meer zomaar met fragmenten, maar proberen elk bericht bewuster te maken. En als het lukt, bouwen we een item echt om voor social.”

1Amstelveen laat zien dat kleine aanpassingen een groot verschil kunnen maken in online zichtbaarheid. Als belangrijkste advies geeft Eva mee: “Focus op social media als een apart kanaal. Maak content die echt past bij het platform, in plaats van zomaar een stukje tv online te zetten. En vergeet niet: in de eerste drie seconden win of verlies je de kijker.”

Dit artikel is onderdeel van de campagne Weet wie je mist. Met deze campagne helpt de NLPO lokale publieke omroepen om beter inzicht te krijgen in hun doelgroepen en hun bereik te vergroten. Lees meer op Weet Wie Je Mist.

Vergelijkbaar

Wellicht interessant