Ontdek wat een externe vertrouwenspersoon voor jou kan betekenen 

feed Nieuws
edit_note 20 november 2025

Of je nu vrijwilliger, freelancer, medewerker of bestuurslid bent, je moet je vrij voelen om je werk te doen en ideeën te delen zonder vrees voor pesten, intimidatie of andere vormen van ongewenst gedrag. Soms kan of wil je ongewenst gedrag of een integriteitskwestie niet met een collega of interne vertrouwenspersoon bespreken. In die gevallen kan je bij een van de externe vertrouwenspersonen in vertrouwelijkheid terecht met je vraag, zorg of melding, ook als je twijfelt.

Arnold van der Garde en Sandrijn Dekkers vormen namens de Vertrouwenspersoon het onafhankelijke vangnet voor iedereen in de lokale omroepsector. Zij zijn aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen en opereren volledig buiten de omroepen én de NLPO.

Arnold zit al ongeveer acht jaar in de wereld van ongewenste omgangsvormen, onder meer als coach, onderzoeker en extern vertrouwenspersoon. Sandrijn is drie jaar actief in deze rol, naast haar werk als coach en trainer. Ze studeerde communicatiewetenschap en werkte eerder bij een lokale omroep in Amsterdam. “Maar dat is wel al heel lang geleden hoor”, lacht ze.

Wanneer schakel je een vertrouwenspersoon in?
Misschien zie je een collega iets doen dat niet door de beugel kan, word je geconfronteerd met pesten of intimidatie, of speelt een meningsverschil je parten en heb je een klankbord nodig. In zulke gevallen kun je vertrouwelijk terecht bij een externe vertrouwenspersoon voor advies, vragen of meldingen over integriteit en ongewenst gedrag.

“Mocht je je afvragen: ‘Moet ik hiervoor nou bellen?’, dan is dat vaak juist hét teken om contact op te nemen,” vertelt Arnold. Niet elke vraag of twijfel hoeft te leiden tot een formele melding, maar door er tijdig over te praten voorkom je dat een situatie escaleert. Sandrijn vult aan: “We nemen de regie niet over, we proberen juist samen te zoeken naar een werkbare situatie. Het gaat dus niet om onze oplossing, maar om een zo passend mogelijke volgende stap, waar de melder zich het meest prettig bij voelt. Soms wordt er een nieuwe belafspraak ingepland, zodat degene er zelf ook nog over na kan denken of er mee aan de slag kan. Wij doen niets zolang je daar geen toestemming voor geeft.”

Een laagdrempelige werkwijze
Heb je een situatie om te bespreken? Dan kun je direct mailen naar Arnold of Sandrijn of bellen via het algemene nummer van de Vertrouwenspersoon. Binnen 24 uur wordt er contact opgenomen om een belafspraak in te plannen. “Dat is voor het eerste gesprek om te bekijken wat er nodig is. Soms gebeurt dit online met beeld, soms op locatie, als de situatie daarom vraagt. Net wat de contactnemer prettig vindt”, vertelt Arnold.

Op basis van het jaarverslag van het afgelopen jaar merkt Arnold op dat alle meldingen binnen een kalenderjaar zijn afgerond en vaak met een of twee contactmomenten: “Dat is denk ik ook fijn om te weten: dat als je met ons contact op neemt je dus niet in een langdurig traject terecht komt als melder.”

Meer informatie vind je op deze pagina.

Vergelijkbaar

Wellicht interessant