Zo maak je van een goede podcast ook een goed beluisterde podcast

feed Nieuws
edit_note 26 november 2025
De podcast Buiten De Raadzaal van Streekomroep West-Friesland maakt indruk met de inhoud en professionele klank. Toch zag podcastmaker en adviseur Elger van der Wel nog volop kansen om het bereik te vergroten. Tijdens zijn bezoek aan de omroep sprak hij met hoofdredacteur Eric Bout over hoe de redactie de podcast verder kan ontwikkelen en beter vindbaar kan maken voor luisteraars in de streek.

“De podcast heeft op dit moment geen eigen feed, waardoor hij lastig vindbaar is en het luisteren niet zo gebruiksvriendelijk is als het zou kunnen zijn. Dat is zonde, want er ligt echt kwaliteit”, vertelt Elger. Daarnaast zag hij dat er op het gebied van promotie, bijvoorbeeld met korte clips op social media, nog winst te behalen valt.

Een ander belangrijk onderwerp tijdens het gesprek was de wens van de omroep om de podcast uit te breiden naar andere gemeenten in de streek. Op dit moment richt de podcast zich nog op Hoorn, maar er zijn plannen om ook in andere gemeenten lokale politieke verhalen te brengen.

Elger gaf het advies om voor elke gemeente een eigen feed aan te maken, met de gemeentenaam in de titel. “Zo geef je luisteraars direct duidelijkheid over waar het over gaat en kunnen ze zich beter herkennen in de onderwerpen.”

Techniek en herkenbaarheid
Naast de inhoud en structuur adviseerde Elger om een herkenbaar audiologo of bumper toe te voegen. “Zo maak je de omroep subtiel herkenbaar als afzender, zonder dat dat storend aanwezig is. Het helpt om een professionele en consistente indruk achter te laten bij de luisteraar.”

Hoofdredacteur Eric Bout: “We willen de podcast verder laten groeien en onze luisteraars een nog betere ervaring bieden. De tips over distributie, herkenbaarheid en planning geven ons richting om dat stap voor stap aan te pakken.”

Volgens Elger kunnen ook andere lokale omroepen leren van dit proces. “Maak niet alleen werk van het maken van een podcast, maar ook van de distributie. Zorg dat het een zelfstandige uiting is die een eigen publiek kan opbouwen. En wees als omroep herkenbaar, zonder te nadrukkelijk op de voorgrond te treden.”

Dit artikel is onderdeel van de campagne Weet wie je mist. Met deze campagne helpt de NLPO lokale publieke omroepen om beter inzicht te krijgen in hun doelgroepen en hun bereik te vergroten. Lees meer op Weet Wie Je Mist.

Vergelijkbaar

Wellicht interessant