
De Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) is het samenwerkings- en coördinatieorgaan voor de lokale publieke omroep in Nederland. De stichting ondersteunt lokale publieke omroepen op diverse terreinen om de sector verder te professionaliseren en om de kwaliteit van de producties van lokale omroepen te verbeteren, zodat zij op het gebied van onder andere journalistieke kwaliteit kunnen voldoen aan de wettelijke eisen van een Lokaal Toereikend Media-Aanbod (LTMA). De missie van de NLPO is gericht op een onafhankelijke lokale publieke omroep, die de lokale democratie versterkt en mensen stimuleert actief bij te dragen aan de gemeenschap.
Namens de ca. 240 lokale omroepen exploiteert de NLPO onder meer een gemeenschappelijke infrastructuur, onderhandelt zij over collectieve contracten (distributie, rechten) en maakt strategische afspraken met belanghebbende partijen. Deze belanghebbende partijen zijn onder meer het ministerie van OCW, de VNG, het Commissariaat voor de Media, de NVJ, de STER en de regionale en landelijke publieke omroepen. Ook bevordert de NLPO de transitie van lokale omroepen naar zogenoemde streekomroepen (80), organiseert zij opleidingen en trainingen voor omroepmedewerkers en zo’n 20.000 vrijwilligers en heeft zij een kwaliteitskeurmerk voor omroeporganisaties ontwikkeld.
De NLPO is in 2015 opgericht door de vereniging OLON (Organisatie van Lokale Omroepen in Nederland) met als belangrijkste doel het stimuleren, faciliteren en het conditioneren van de realisatie van een Lokaal Toereikend Media-Aanbod voor iedere Nederlander — door lokale publieke media-instellingen die hun verankering hebben in artikel 2.1 en 2.3 van de Mediawet.
De lokale omroep werkt! – De strategische koers van de NLPO
Lees meer
- Aanbod dat gericht is op de omgeving waarin mensen wonen, werken, sporten, naar school gaan, uitgaan, winkelen en gebruik maken van publieke voorzieningen;
- Aanbod voor een streek met een eigen geografische, economische en sociaal-culturele identiteit of enige mate van samenhang. Dit gebied kan de gemeente- en provinciegrenzen overschrijden;
- Aanbod dat voor iedereen in de streek bereikbaar en vindbaar is;
- Aanbod dat onafhankelijk is en bijdraagt aan de lokale democratie;
- Aanbod dat beschikbaar is op alle relevante platforms;
- Aanbod (audio, video, tekst en foto’s) dat wordt gepubliceerd op ten minste de (lineaire, digitale) radiozenders en (lineaire, digitale) televisiekanalen bij alle must-carry-pakketaanbieders, en via eigen internetkanalen, waaronder sociale media, mobiele apparaten en OTT-TV (Over The Top-TV);
- Aanbod dat op alle kanalen en in alle mediatypen bestaat uit minimaal vijf dagen per week nieuws, inclusief redactionele bereikbaarheid van 24 uur per dag en zeven dagen per week bij calamiteiten;
Bijkomende criteria voor de bedrijfsvoering en de organisatie:
- Het aanbod komt tot stand door een professionele bedrijfsvoering.
- Er is sprake van een optimale kruisbestuiving tussen professionals en vrijwilligers c.q. betaalde en onbetaalde krachten.
Het team








