RN7 bedient straks een kwart van Gelderland

forum Impact van de lokale omroep
edit_note 08 november 2018

Niet bang om groot te worden

Door een flinke groeispurt zit RN7 steeds nadrukkelijker in het vaarwater van de regionale omroep. De ambitieuze streekzender werkt aan een groter achterland rond Nijmegen, en schrikken van grenspaaltjes doen ze bij RN7 niet. De samenwerking met de regio is inmiddels stopgezet. ‘We waren net iets te goed om daar profijt van te hebben’.

Bij Omroep Gelderland noemden ze het ‘de wet van de remmende voorsprong’. De regio zette volop in op samenwerking met lokale collega’s vanwege de bekende haarvaten. Maar op dat moment had de omroep in Nijmegen al een redelijk professionele organisatie. De winst voor de oude stadsomroep bleek niet zo groot als de regio had gehoopt, waardoor de samenwerking voortijdig eindigde. Het eigenwijze RN7 – een conglomeraat van lokale omroepen in en rond de oudste stad van Nederland – trok er resoluut de stekker uit.

Op het oog ontstond de breuk dit jaar door een paar praktische ongemakken. Zo was de afgesproken uitwisseling van video en andere web-content volgens RN7 vooral eenrichtingsverkeer richting Arnhem, en ging van het extra geld voor samenwerking de kassa in Nijmegen niet hoorbaar rinkelen. Ook het voorstel om te werken met een gedetacheerd verslaggever haalde het niet in Nijmegen.

Los van deze beslommeringen was er een diepere aardverschuiving gaande, die een breuk vroeg of laat onvermijdelijk maakte. Aangemoedigd door financiële steun van de gemeente Nijmegen wordt in dit deel van de provincie al jaren getimmerd aan een streekomroep; een volwassen mediabedrijf met een professionele kern en voldoende inkomsten om volledig op eigen benen te kunnen staan.

Kortom, de content weggeven aan de collega’s van de regio, dat was met dit groeiende zelfbewustzijn uiteindelijk geen optie meer. RN7 wilde geen gratis persdienst zijn, en wilde eigenlijk een marktconforme vergoeding.

Groeistrategie

De focus bij RN7 ligt op groei. De ambities van de 3-hoofdige vaste staf en de circa 100 vrijwilligers reiken ver. De omroep bedient op dit moment de inwoners van Nijmegen, Druten en Beuningen online en via radio en tv. De komende tijd moeten daar een paar plaatsen bijkomen, en wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting op één plek.

RN7 zit nu in het hart van de binnenstad in een radiostudio en op een aparte redactievloer, die gedeeld wordt met film- en theaterinstituut Lux. Het ziet er allemaal charmant uit, maar erg praktisch is het niet.

Ergens eind volgend jaar, wanneer de zoektocht naar nieuwe huisvesting vermoedelijk is afgerond, worden volgens het beleidsplan 2018-2020 de contouren zichtbaar van het volwassen mediabedrijf, dat RN7 nastreeft: financieel strak in het vel, met een gewenste exploitatie richting 8 à 9 ton, en met voldoende journalistieke slagkracht voor een publiek van een half miljoen mensen, niet minder dan een kwart van het Gelderse totaal.

Een half miljoen mensen, dat is opvallend ambitieus tegen de achtergrond van het landelijke streven van VNG en NLPO naar streekomroepen voor gebieden met gemiddeld 200.000 inwoners.

Directeur en hoofdredacteur Raymond Janssen is sinds 2015 betrokken bij de omroep en heeft sinds 2016 de leiding bij RN7. Volgens hem is de voorgenomen groei van RN7 niet minder dan noodzakelijk voor een gezonde bedrijfsvoering. ‘Ook zonder de landelijke afspraak om tot 80 streekomroepen te komen waren we over onze grenzen gaan kijken.’

Bovendien, zegt hij erbij, het gebied dat hij uiteindelijk met RN7 wil gaan bestrijken heeft een duidelijke samenhang. In dit deel van Gelderland worden bevolkingsgroepen verdeeld op basis van voetbalvoorkeuren. Ben je voor NEC, dan oriënteer je je op Nijmegen en hoor je er bij. Ga je voor Vitesse, dan is het Arnhem.

‘Die half miljoen mensen’, zegt hij, ‘bevinden zich wat dit betreft in een mooi afgebakend gebied, een soort natuurlijke habitat. Het gebied is daarmee tegelijkertijd ook financieel interessant voor adverteerders.’

Groeistrategie

De focus bij RN7 ligt op groei. De ambities van de 3-hoofdige vaste staf en de circa 100 vrijwilligers reiken ver. De omroep bedient op dit moment de inwoners van Nijmegen, Druten en Beuningen online en via radio en tv. De komende tijd moeten daar een paar plaatsen bijkomen, en wordt gewerkt aan nieuwe huisvesting op één plek.

RN7 zit nu in het hart van de binnenstad in een radiostudio en op een aparte redactievloer, die gedeeld wordt met film- en theaterinstituut Lux. Het ziet er allemaal charmant uit, maar erg praktisch is het niet.

Ergens eind volgend jaar, wanneer de zoektocht naar nieuwe huisvesting vermoedelijk is afgerond, worden volgens het beleidsplan 2018-2020 de contouren zichtbaar van het volwassen mediabedrijf, dat RN7 nastreeft: financieel strak in het vel, met een gewenste exploitatie richting 8 à 9 ton, en met voldoende journalistieke slagkracht voor een publiek van een half miljoen mensen, niet minder dan een kwart van het Gelderse totaal.

Een half miljoen mensen, dat is opvallend ambitieus tegen de achtergrond van het landelijke streven van VNG en NLPO naar streekomroepen voor gebieden met gemiddeld 200.000 inwoners.

Directeur en hoofdredacteur Raymond Janssen is sinds 2015 betrokken bij de omroep en heeft sinds 2016 de leiding bij RN7. Volgens hem is de voorgenomen groei van RN7 niet minder dan noodzakelijk voor een gezonde bedrijfsvoering. ‘Ook zonder de landelijke afspraak om tot 80 streekomroepen te komen waren we over onze grenzen gaan kijken.’

Bovendien, zegt hij erbij, het gebied dat hij uiteindelijk met RN7 wil gaan bestrijken heeft een duidelijke samenhang. In dit deel van Gelderland worden bevolkingsgroepen verdeeld op basis van voetbalvoorkeuren. Ben je voor NEC, dan oriënteer je je op Nijmegen en hoor je er bij. Ga je voor Vitesse, dan is het Arnhem.

‘Die half miljoen mensen’, zegt hij, ‘bevinden zich wat dit betreft in een mooi afgebakend gebied, een soort natuurlijke habitat. Het gebied is daarmee tegelijkertijd ook financieel interessant voor adverteerders.’

Identiteit

Raymond Janssen denkt groot. Hij is niet iemand die warmloopt voor mooie praatjes over lokale herkenbaarheid en de noodzaak voor lokale omroepen om klein te blijven denken. Zijn RN7 doet het anders, slaat de vleugels uit op zoek naar een solide basis. Die basis moet vervolgens goede inhoud mogelijk maken, ook in het klein.

Janssen: ‘Een oud-wethouder in Beuningen heeft het ooit heel mooi gezegd. Hij zei: lokale identiteit, dat is alleen maar gelul van mensen met een belang. Hij heeft gelijk, ik geloof er ook niet in. Natuurlijk, als inwoner van Malden interesseert ‘t mij geen bal wat er in Zevenaar gebeurt. Maar tegelijkertijd, mensen zijn niet zo verschillend. Het is onze taak om juist de overeenkomsten in dit gebied te zoeken. Je bent als journalist geen knip voor de neus waard als je Nijmegen belangrijker vindt dan wat er in Groesbeek gebeurt. Het is ons vak om de aandacht zo vorm te geven dat iedereen zich erin herkent.’

‘We moesten er journalistiek weer toe gaan doen’

Relevant

Toen Janssen in 2016 begon bij N1 – een van de voorgangers van het huidige RN7 – troffen hij en zijn strijdmakker Gerry van Campen – ooit dj bij radiopiraat Keizerstad en met twintig jaar ervaring in Hilversum – een lokale omroep aan, die nogal losjes was georganiseerd. De boel leek verdeeld in twee kampen: zij voor wie de lokale omroep een leuke hobby was, en enkele talenten die ernstig verlegen zaten om sturing.

Janssen en Van Campen, allebei afkomstig uit de streek, gingen er met gestrekt been in. ‘Men werkte hier met de beste bedoelingen, maar zonder stip op de horizon. Wij hebben dus eerst een hele hoop weggedaan en ingezet op het nieuws. We waren het kopieerapparaat voor gemeentelijke persberichten. Met hier en daar een 112-bericht als het niet te ver rijden was. We moesten er dus journalistiek weer toe gaan doen en relevant worden. En dat is al met al redelijk gelukt.’

‘Alles wat bewoog mocht bij ons op tv’

Primeur

Het is een understatement. De opgefriste omroep had o.a. een daverende primeur over de sluiting van slachthuis Hilckmann en de miljoenen euro’s die de gemeente Nijmegen hierbij verloor. Ook bij een geruchtmakende zaak rond kindermisbruik in een zorginstelling liep RN7 voorop. Landelijke media, die de berichtgeving overnamen, deden de bezoekerstellers van de online kanalen in Nijmegen exploderen.

Janssen en Van Campen zorgden stap voor stap voor meer redactie op de radio, o.a. in de vorm van een dagelijkse beeldverbinding met De Gelderlander, en bedachten voor de zender een helder tv-format.

‘Die was er eigenlijk niet, alles wat bewoog mocht op tv. We zijn begonnen met niet-gepresenteerde bulletins, die voor social konden worden opgeknipt`. Zo werd het nieuws weer de belangrijkste taak van deze omroep’.

 

Cruciaal

Voor RN7 breekt nu een spannende en cruciale fase aan. Gaat het RN7 de komende tijd lukken om collega’s in omliggende gemeenten onder de paraplu van RN7 te brengen, zoals het beleidsplan wil, en waarop zelfs met de naam RN7 al is voorgesorteerd?

De gesprekken zijn in elk geval volop gaande, de steun van Nijmegen om RN7 een leidende rol te geven bij de vorming van de streekomroep, was een flink steuntje in de rug. Maar helemaal vanzelf – beaamt de hoofdredacteur – gaat natuurlijk niets.

‘Nee, neem bijvoorbeeld de omroep van Berg en Dal. Ik heb nog nooit een bestuurder van die club de hand kunnen schudden. Ze willen gewoon niet. Overbetuwe daarentegen krijgen we min of meer in de schoot geworpen. De omroep daar deed helemaal niks, zelfs geen non-stopradio.’

In alle gesprekken waakt Janssen vooral voor het beeld van de snelle jongen uit de grote stad, die bij de buren de lakens komt uitdelen. ‘Want dat is echt niet hoe we het willen. Onze boodschap is dat we als sterke streekomroep straks de slagkracht hebben om juist ook in die kleinere gemeenten relevant te zijn.’

Ondersteuning of advies nodig? Bij ons kan je altijd terecht

Verhaal van lokaal

Impact van de lokale omroep