Het is belangrijk om na te gaan of je publiek je begrijpt. Is de boodschap van het artikel helder overgekomen? Wat heeft men onthouden uit een radionieuwsbulletin en is de inhoud van de reportage voldoende toegankelijk voor een breed publiek? Als lokale publieke omroep heb je de taak om een breed publiek te bereiken. Daarbij is het dus belangrijk dat zoveel mogelijk mensen begrijpen wat je probeert over te brengen. Er is daarbij een aantal vragen die je jezelf kunt stellen:
Voorbeelden:
– Is het taalniveau afgestemd op een zo breed mogelijk publiek? (B1)
– Is de context van het onderwerp voldoende geschetst, is of het alleen te begrijpen als je al veel over het onderwerp afweet?
– Welk tempo hanteer je in jouw productie? Gaat het niet te snel om het goed te kunnen volgen? Of is het misschien te langzaam, waardoor mensen afhaken?
Om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden Sommige lokale omroepen besluiten om zelfs aparte websites op te zetten voor bijvoorbeeld kinderen of mensen met een taalachterstand, zodat ook zij weten wat er in de omgeving speelt.
Voorbeelden:
– De Orkaan Junior
– Kort Zaans
De laatste check is om te meten wie je bereikt en hoe je ze bereikt. Voor radio en televisie misschien een wat lastige klus, maar online kan dat juist vrij goed. Er zijn diverse tools voor beschikbaar. De meeste sociale mediaplatformen bieden uitgebreide statistieken aan. Worden jouw berichtjes vaak gedeeld door ‘lokale influencers’ of reageren er veel streekgenoten onder de video’s die jouw omroep post, dan doet de content die je maakt iets met het publiek. Het is een manier om relevantie aan te tonen.